Czy gaz w samochodzie nadal się opłaca? - Blog Romgaz
Aktualności
Wróć do listy
05.07.2022

Czy gaz w samochodzie nadal się opłaca?

Czy gaz w samochodzie nadal się opłaca?

Powszechnie uważa się, że gaz w samochodzie pozwala na realne obniżenie kosztów stałych związanych z jazdą autem. Przeciętny koszt LPG (gazol) jest dwukrotnie niższy od benzyny, przy czym benzyna oraz ropa naftowa są bardziej efektywne. Czy przy aktualnych, rekordowych cenach paliw na stacjach opłaca się jeszcze montować instalacje gazowe w samochodzie? Oto nasze kompendium wiedzy w zakresie opłacalności LPG. 

Dlaczego LPG jest tańsze od benzyny?

LPG jest skroplonym gazem petrochemicznych powstałym w wyniku rafinacji ropy naftowej. Rafinacja odbywa się zazwyczaj w rafineriach ropy i polega na rozdzieleniu ropy naftowej na frakcje. Innymi słowy, jest to skomplikowany proces przypominający destylację. Bazując na różnych temperaturach wrzenia konkretnych frakcji, wytwarza się konkretne produkty pochodne ropy naftowej. Rafinerie wykorzystują własne metody, by zoptymalizować cały proces. Druga sposobem jest pozyskiwaniem mieszaniny propany i butanu podczas wydobycia gazu ziemnego spod powierzchni ziemi. Dlaczego jednak LPG jest tańsze od ropy i benzyny? Ma na to wpływ kilka czynników: 

  • Prawie trzykrotnie niższe opodatkowanie w Polsce niż w przypadku benzyny i diesla, 
  • LPG powstaje jako produkt uboczny innych procesów.

Niektórzy w porównaniach stosują analogię do papierosów. Gaz LPG jest papierosem skręconym samemu (kupno gilzy, tytoniu) natomiast paliwa są już paczką papierosów. Kręcenie papierosów jest bardziej opłacalne, jednakże nie są one takiej jakości jak gotowe papierosy popularnych marek. Niestety nawet hurtownia paliw nie ma wpływu na podatki, które ustalane są przez rządzących w danym roku kalendarzowym.  

Gaz w samochodzie – budowa instalacji

Standardowa instalacja gazowa w aucie składa się z:

  • Zbiornika LPG (butli) z homologacją, 
  • Regulatora przepływu, 
  • Parownika,
  • Osprzętu zbiornika, 
  • Elektromagnetycznego zaworu odcinającego, 
  • Wlewu paliwa (nazywany potocznie, lecz niesłusznie, ,,korkiem wstydu”).

Gaz w samochodzie – plusy i minusy 

Przed montażem gazu w samochodzie warto zapoznać się ze wszystkimi plusami i minusami takiego przedsięwzięcia. Czy gaz w samochodzie nadal się opłaca? Na co szczególnie należy zwrócić uwagę? Oto wady i zalety instalacji LPG.

LPG w samochodzie – plusy

  • Proces spalania gazu w samochodzie jest znacznie bardziej ekologiczny niż w przypadku benzyny, bądź diesla. LPG nie emituje toksycznych gazów i nie przyczynia się do powstawania smogu, 
  • Cena gazu na stacjach paliw jest niższa niż w przypadku innych paliw, 
  • Opłacalność długoterminowa (zwrot inwestycji w montaż),
  • Opłacalność krótkoterminowa (Znacznie mniejsze rachunki na stacjach paliw), 
  • Autogaz stanowi jedynie alternatywę do benzyny i kierowca zawsze może przełączyć się na rozwiązanie tradycyjne, 
  • Silniki zasilane gazem emitują zwykle mniej hałasu, 
  • Powszechna dostępność gazu LPG na polskich stacjach. 

LPG w samochodzie – minusy

  • Dodatkowy koszt związany z montażem instalacji gazowej, przeglądem technicznym oraz potencjalnymi usterkami, 
  • Wyższe OC (chociaż to zależy od indywidualnych zasad wyliczeń firm ubezpieczeniowych), 
  • Awaryjność – samochody z instalacją gazową cechują się mniejszą żywotnością silnika oraz możliwością występowania awarii w samym układzie LPG, 
  • Niemożliwość zaparkowania samochodu na niektórych garażach i parkingach, 
  • Mniej miejsca na koło zapasowe, bądź bagaże, 
  • Większe zużycie LPG w porównaniu do benzyny i ropy oznacza częstsze wizyty na stacjach paliw. 

Koszt montażu instalacji gazowej 2022 

Pierwszym, głównym i najbardziej bolesnym kosztem związanym z gazem w samochodzie jest montaż instalacji. Nie wystarczy jednak zwykły zbiornik i rurka, instalacja LPG musi spełniać określone normy. Cena instalacji uzależniona jest także od zastosowanej generacji, marki, czy chociażby lokalizacji. Ceny w większych miastach są z reguły wyższe niż w mniejszych miasteczkach, chociaż wiele także zależy od renomy samego warsztatu. Poniżej znajdują się orientacyjne kwoty poszczególnych generacji instalacji gazowej. 

  • I generacja (bez elektroniki, do aut z gaźnikami) – 1500 zł,
  • II generacja (podstawowa elektronika, do aut z wtryskiem benzyny i katalizatorem) – 2200 zł,
  • III generacja (do aut z wielopunktowym wtryskiem paliwa) – 3-8 tysięcy złotych,
  • IV generacja i V generacja to gaz sekwencyjny (do aut z silnikami wykorzystującymi wtryskiwacze) – 5-8 tysięcy złotych,
  • VI generacja oferuje bezpośredni wtrysk gazu w fazie ciekłej – 8-9 tysięcy złotych

Oczywiście cena uzależniona jest od wielu innych czynników – posiadanego silnika, rocznika auta, marki instalacji gazowej. Natomiast opłacalność inwestycji zależy w dużej mierze od aktualnych kosztów paliwa w punktach oferujących sprzedaż paliw oraz rocznego przebiegu auta. 

Opłacalność LPG w 2022 

Dokonajmy prostej kalkulacji. Załóżmy, że dokonujemy zakupu instalacji gazowej za 4 tysiące złotych brutto. Aktualna cena za litr benzyny to 7,80 zł brutto, natomiast koszt LPG wynosi 3,49 zł brutto. Zakładamy, że przejeżdżamy autem 80 tysięcy kilometrów. Średnie spalanie benzyny to 8 litrów na 100km, natomiast przy gazie jest to już 10 litrów na 100 km. Do pokonania 80 tysięcy kilometrów będziemy potrzebowali 6,4 tysięcy litrów paliwa, natomiast w przypadku instalacji LPG będzie to 8 tysięcy litrów LPG. Koszt 6.400 litrów paliwa to 49.920 zł, natomiast koszt 8.000 litrów LPG to 27.920 zł. Mamy tutaj oszczędność na poziomie prawie 22 tysięcy złotych po przejechaniu 80 tysięcy kilometrów. Jeżeli odejmiemy od tego koszt montażu instalacji, przeglądu i potencjalnych napraw to zyskujemy ponad 10 tysięcy złotych! Im wyższa cena paliwa, tym szybsze tempo zwrotu instalacji. 

Przepłacasz? Wyceń koszty ogrzewania w Twojej firmie.

Darmowa konsultacja

Zobacz także

Zobacz wszystkie
(59) 833 10 27